Select Page

Grafisk formgivare? Vad gör man då? Den frågan får jag ofta. Jag brukar trassla in mig i att jag gör material för social medier, trycksaker och hemsidor. Men egentligen handlar mitt jobb främst om att sortera ut information och tydliggöra den för den tänkta målgruppen. Att ta fram en grafisk form handlar inte bara om att skapa en snygg form, det handlar om att skapa intresse för innehållet. Alltså attrahera och orientera – se och sedan förstå vad jag ser.

Oavsett vilket media jag jobbar för så genomgår alla projekt samma faser. För en annons sker detta nästan omedvetet i en snabb process, medan det för formgivning av en ny webbsida eller en bok sker medvetet och analytiskt.

Grafisk formgivning går igenom sex olika faser:

  • planera
  • sortera
  • sanera
  • organisera
  • kalkylera
  • forma

Även om själva skapandet av den färdiga formen är roligt, så är jobbet i de första faserna där jag trivs allra bäst. Att ta tid för att sortera information och hitta en logisk planering gör hela skillnaden för att kunna tillgängliggöra ett budskap. När innehållet är organiserat och jag har sanerat bort överflödig information då börjar jag skapa en tilltalande grafisk form.

En snygg grafisk form utan struktur blir snart en urholkad bild som inte når målgruppen. En välstrukturerad information utan ett tilltalande yttre blir inte läst. Och det är just där jag som grafisk formgivare har en tydlig roll – att med ett snyggt yttre locka in till läsning och att du som kund når fram med ditt budskap.

Vilket budskap vill du förmedla? Och hur förmedlar du det?
Kontakta Marie på Formkontakt så hjälper jag dig gärna att vidareutveckla din ideér.

//Marie Tidquist Lundin