Ny logotyp till företaget

För lite över 20 år sedan startade Eggvena Schakt som en enskild firma – inriktad på att hyra ut grävmaskiner med förare. Med tiden växte firman, ombildades till aktiebolag och har idag över 15-talet anställda. Idag tar sig Eggvena Schakt an stora totalentreprenad, har många samarbetsprojekt och en stor maskinpark. Det väckte ett behov av en mer professionell, lättarbetad och tydlig logotyp vilket Formkontakt fick i uppdrag att ta fram.

Att arbeta fram en ny logotyp

När Marie på Formkontakt tar sig an att rebranda ett företag läggs mycket tid på research och analys av företagets målgrupp och hur företaget ska kunna sticka ut bland andra liknande företag. I samband med att logotypen görs om blir det också ofta föremål för många andra tankar kring företagsnamn och verksamhetsmål. Det är tid som räknas in i processen och som är bra om det får ta sin tid. Ur det växer ofta nya framtidsplaner och gemensamma mål för kunden fram.

 

Måste en logotyp innehålla en symbol?

Den tidigare logotypen innehöll en symbol i form av en grävskopa. I det första stadiet skissade vi på en mängd olika symboler att arbeta med istället, men efter att vi provat flera olika varianter landade vi i att en symbol behövs inte. Varför? För ett entreprenadföretag som alltid har sin logga på maskiner och smala grävmaskinsbommar är det allra viktigaste att företagsnamnet syns. Det är viktigt att namnet är lätt att uppfatta med skyltar och vepor utmed byggen. Det blir också en mer tidlös logotyp utan symbol. Istället valde vi att jobba med ett grafisk element – ett linjespel som representerar jordlager/topografi/ritningar. Detta grafiska element används som utsmyckning på fordon, i bakgrund på trycksaker och som dekor på hemsidan och blir något som sticker ut.

logotyp för entreprenad

 

Färg i grafisk profil

Eggvena schakt har sedan start använt färgen gul i sin logotyp. Det valde vi att ta fasta på och fortsätta med. Dels för att det ger igenkänning, men också för att det är en färg förknippad med bygg/entreprenad. Gult är också en perfekt färg för ett företag som är relativt ungt och som vill sticka ut.

 

Typsnitt i en logotyp

Den tidigare logotypen var alltid ihopbakad med telefonnummer och webbadress. Det blev lite problematiskt – då numret gick direkt till en av medarbetarna. Det är heller inte att rekommendera att låta något mer ingå i logotyp-filen. För att skapa viss igenkänning i den nya logotypen valde vi att använda ett liknande rakt, sanserif-typsnitt.

 

Exempel på användning av logotyp

En logotyp ska kunna fungera att använda från den lilla ikonen i sociala medier till den stora byggvepan eller på en maskin. Så här använder Eggvena schackt sin nya logga idag. Spana också in deras webbsida som Formkontakt tagit fram.

 

logotyp på grävmaskin  logotyp på byggvepa

 

Är du i behov av göra om företagets logotyp?
Kontakta Marie på Formkontakt så pratar vi mer.
marie@formkontakt.se