Ett år som designlärare – en summering

För nästan exakt ett år sedan blev det bestämt att jag skulle hoppa in som lärare på deltid på Södra Vätterbygdens Folkhögskola. Skolan jag själv gick min utbildning på för snart 20 år sedan. Då hette linjen Informationslinjen och en av mina lärare hette Leif Stålhammar. Idag heter linjen grafisk design & kommunikation och samme Leif är nu dess linjeledare.

Allt började med att just Leif skickade ett mail till mig den 2 juni. Jag låg i influensa och kollade igenom lite mail och helt plötsligt plingade en fråga till – skulle jag kunna tänka mig att jobba deltid som lärare i UI/UX-design(webb alltså) och bildbehandling(photoshop alltså). Jag kände direkt hur magkänslan sa JA! Men hjärnan var inte riktigt lika snabb på att hoppa på denna utmaning. Ska jag? Lära ut? Kan jag ens nåt?

Men eftersom jag har varit egenföretagare i över 15 år är jag van att kasta mig ut i det mesta, även om jag inte riktigt tror mig kunna allt fullt ut och tycker att det verkar alldeles för läskigt. Det brukar nämligen visa sig att jag kan alldeles lagom mycket för uppdraget och att det läskiga brukar bytas ut mot att det känns kul. Så efter några veckors diskuterande med skolan och nära och kära tackade jag ja!

Att kasta sig ut

Så kom då skolstarten i augusti. Framför mig hade jag 17 förväntansfulla, ambitiösa och duktiga elever som räknade med att jag skulle kunna allt. Jag var så nervös så att jag efter min första lektion ringde min man och sa:
– Det här var det värsta jag varit med om! Jag kommer inte klara det här.

Men har man skrivit på och visat upp sig går det ju inte att ge upp efter första försöket. Min nästa lektion var jag inte riktigt lika nervös och jag kunde hålla ihop mina trådar och kände att det här kan nog ändå gå.

Sen pågick en höst som varit min mest intensiva på länge. För precis som alla lärare sagt till mig – så är det första året värst. Jag hade ju ingen bank av lektioner att plocka ur – utan fick för varje lektion ta fram det innehåll och det material jag tyckte behövdes och så till det skapa bra uppgifter. Pust!
Men även om det tog mycket av min tankekraft under hösten märkte jag ändå allt eftersom veckorna gick hur mycket jag kunde plocka ur min långa erfarenhet som designer. Och då började det kännas kul på riktigt. Att få vara med och forma morgondagens designers är en verklig ynnest.

GDK, SVF

Att utvärdera och reflektera

Jag har varit väldigt mån om att kolla av med eleverna under terminerna hur lektionerna fungerar och bad dem skriva en utvärdering innan höstlovet. Jag fick ganska mycket fint beröm, men givetvis också en del saker som kunde bli bättre. Och det tog jag fasta på under resten av terminen. Jag som tidigare bara hållit enstaka kurser har så klart en hel del kvar att lära kring undervisning. Men att våga be om utvärdering tror jag är så viktigt. Att ta råd och tips från mina kollegor var också bra för att kunna skapa så bra lektioner och uppgifter som möjligt.

Att vara yrkesverksam och lärare

För mig personligen har det året varit oerhört givande och lärorikt. Inte bara för att jag blivit bättre på att undervisa. Men framförallt för att jag behövt fördjupa mina kunskaper. Saker som jag som yrkesverksam mest haft i bakhuvudet behövde jag nu kunna sätta ord på. Jag har också tagit mig tiden att lära mig mer i de program jag undervisat i. Tid som jag som egenföretagare inte haft förut. Och icke att förglömma alla övriga mycket kompetenta lärare som undervisar på skolan som jag lärt mig och fått ny input av.

Kontentan? Får du frågan om att hoppa på något som känns läskigt, men som magkänslan säger ja till? Våga kasta dig ut! Du kommer klara det och dessutom utvecklas enormt.

Och tack hela lärargänget på GDK för stöttning och förlåt GDK22 för att ni fick bli mina testelever. Till hösten är jag tillbaka i Jönköping på skolan med bästa utsikten – nu som tillsvidare anställd lärare på 40%

Här kan du läsa mer om utbildningen

Södra Vätterbygdens Folkhögskola