Select Page

När man startar upp ett nytt företag finns det många saker att fundera kring vad gäller varumärke, affärside och marknadsföring. Jag har genom åren träffat många enskilda företagare som är så duktiga på det de gör. Det kan vara allt från att driva en ekologisk gård, familjefotograf till arkitekt men ofta har de lite svårt att få ner verksamhetens kärna. Vet ni – just det är jag grym på att hjälpa till med!

Jag skapar varje logotyp och profil unikt för varje företag – ja, det känns viktigt att påpeka det – då många idag får en prefabricerad logotyp skapad utifrån färdiga mallar i appar eller kanske får du den gratis av en släkting som gillar att rita. Självklart kostar det lite mer att anlita mig än att låta en släkting eller en app ta fram din logotyp. Men jag vågar lova att du får en logotyp som håller över tid och som skapar mervärde för ditt företag.

Jag har arbetat med att ta fram logotyper i över 15 år och har en väl genomtänkt metod för att hitta kärnan i din verksamhet och förmedla den i logotyp.

 

 

När jag tar mig an uppdraget att ta fram en ny logotyp eller rebranda en befintlig logotyp börjar jag alltid med att göra en gedigen research. Jag ser till exempel över företagets USP(unique selling point), kärnvärden och studerar konkurrenterna. 

Därefter påbörjar det jag tycker är allra roligast i mitt jobb. Att koka ned alla kärnvärden, tankar och idéer till en sammansatt bild. För att få inspiration tittar jag alltid igenom min stora låda med olika tryckta pappersprodukter som jag samlat på mig genom åren. Jag tittar på detaljer i företagets lokaler/produkter och börjar sedan att skissa. Med penna på papper – jag är nämligen övertygad om att när handen får vara med hittar hjärnan nya intressanta vägar. När idéerna sedan klarnar testar jag dem på datorn.

När jag möter kunden för ett första utkastmöte presenterar jag mina tankar genom en moodboard med inspirationsbilder och skisser. Det brukar fungera bra som utgångspunkt för en diskussion kring hur vi går vidare. Därefter justerar jag detaljer och kunden får sedan ytterligare ett korrektur innan jag levererar en färdig logotyp.

Hand i hand med att ta fram en logotyp går också arbetet med en grafisk profil där företagets visuella identitet förstärks genom att ta fram manualer för att enhetlig användning av typsnitt, färger, mallar osv. Men det fördjupar vi oss i vid ett annat tillfälle!

 

 

Behöver du en logotyp till ett nytt företag eller behöver se över en befintlig logotyp?
Kontakta Marie på Formkontakt så träffas vi och diskuterar era behov.

Så här går det till:

Ring eller maila mig så bokar vi ett möte för en första diskussion kring era behov.
Du får en offert. Om du väljer att acceptera offerten påbörjar jag research och skiss-stadiet.
Möte 2: vi ses för att titta på de första utkasten och bollar idéer. Jag åker till kontoret och gör justeringar utifrån våra diskussioner.
Möte 3: Vi ses för att se på en nästan slutgiltig logotyp. Eventuellt justerar vi något mer och därefter producerar jag logotypen i olika filformat.

 

Några viktiga delar att ta hänsyn till i arbetet med att ta fram en logotyp

 

Logotyp:
Företagets/produktens namn återgivet i speciellt typsnitt. Logotypen är kärnan i företagets visuella identitet och ska harmonisera med företagets affärsidé, anda och verksamhet.

 

Symbol:
De flesta förknippar idag en logotyp med någon typ av symbol/företagsmärke. Måste en logotyp innehålla en symbol? Nej! Det är inget måste, du kommer väldigt långt med din logotyp med bara bokstäver. Allt beror på hur företagets verksamhetsidé förmedlas på bästa sätt. Du kommer troligtvis alltid behöva arbeta med logotyp och symbol tillsammans – det är få förunnat att likt Nike kunna ta bort texten och ändå bli igenkända genom sin symbol.

 

Skalbar:
En logotyp ska vara vektoriserad och skalbar för att fungera i mini- såväl som jätteformat. Den ska kunna dras upp och tryckas på en stor vepa som täcker ett helt hus. Men den ska också passa i den lilla runda profilbilden på Instagram. En logotyp görs i ett vektorprogram där linjerna byggs upp av banor och därmed går att dra upp till väldigt litet och väldigt stort format utan att kvaliteten försämras. Till skillnad från ex Photoshop där varje linje byggs upp av pixlar och därför inte går att skala upp hur stort som helst.

 

Lättläst:
En bra logotyp ska vara lättläst och tydlig. Men ska samtidigt sticka ut från dina konkurrenter. Kunden ska på långt håll se butiksskylten och snabbt känna igen din logotyp i flödet på Facebook.

 

Tidlös:
Sjävklart, men tål att upprepas. En logotyp ska vara tidlös. När jag på Formkontakt tar fram logotyper gör jag alltid en gedigen genomgång av företagets värdeord, USP, verksamhetsmål m.m för att hitta kärnan i verksamheten. I en process med grundligt skissarbete och flera möten där vi vänder och vrider på begreppen hittar vi så fram till en logotyp som är hållbar över tid och som kunden tycker om att arbeta med.