Hur ska ni marknadsföra er?

– Vi gör ett inlägg på instagram! Är ett svar jag hört lite för många gånger när kunder berättar om sina marknadsföringsplaner.

Om det fungerar? Tillåt mig att vara lite krass – nej det kommer inte att fungera. Jo, kanske hos dem som har över 10 000 följare och har ett väldigt aktivt instagram. Med aktivt menar jag att man lägger upp inlägg 4-7 gånger i veckan, varje dag lägger upp bilder i stories, svarar och kommenterar hos andra.
När sociala medier var nytt – ja, då kunde man absolut nå ut till många genom ett inlägg. Nuförtiden kan du räkna med att cirka 10% av dina följare ser inlägget du gjort. Resten försvinner i flödet. Så hur ska man då nå ut?

Annonsera på Meta

Facebook och instagram går runt på att sälja annonser. Självklart vill de att vi istället för att bara göra organiska inlägg(alltså vanliga inlägg) att vi betalar för oss. Och då börjar vi snacka räckvidd. Visst vi scrollar förbi annonserna snabbt. Men det är precis som med TV-reklam  – även om vi går och hämtar fika eller grejer med annat så går reklamen in om den dyker upp tillräckligt ofta. Så vill du enbart använda sociala medier som marknadsföring och vill vara säker på att nå ut – ja då är mitt tips att börjar annonsera med jämna mellanrum. Min erfarenhet är att instagram då gärna lyfter fram annat av ditt innehåll också.

annonsera på sociala medier

Annonsera både digitalt och i tryckt format

Om du vill nå en bredare målgrupp – ja det finns ju många som inte använder sociala medier – då tror jag att man behöver ha större bredd i val av marknadsföringskanaler. Då behöver du tänka Crossmedia: alltså att synas både digitalt och i tryckt media som tidningar och annonsering på stan och bussar.

Ett exempel på hur jag jobbar med crossmedia är den nyss avslutade kampanjen för evenemanget Bilbytarhelgen i Lidköping. LTS media producerar en tidning för Bilbytarhelgen som delades ut till över 100 000 hushåll i Skaraborg. För att nå ännu fler anlitade de mig för att bygga en hemsida och för att sköta inlägg och annonsering på sociala medier. Genom att göra inlägg om alla bilhandlare och locka till att de själva delade inläggen(bilder på personer i lokalområdet lockar alltid till likes och delningar) fick vi igång Facebook-sidan. Men det räcker inte för att nå alla som skulle kunna vara intresserade, för att nå fler i området valde vi att annonsera genom Meta som då visar inläggen på både Facebook och instagram. Vi satte vår budget och tid och nådde runt 30 000 konton och fick cirka 3000 besökare till hemsidan där man kunde läsa ännu mer om evenemanget.

Hur det gick med bilförsäljningen? Jo det såldes mer bilar än på länge och alla bilhandlare hade en strid ström av besökare hela helgen!

Behöver du hjälp med annonsering eller är intresserad av att köpa hela paketet med egen tidning, hemsida och annonsering. Kontakta Marie så pratar vi mer!
marie@formkontakt.se 073-9193093