GDPR

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Hantering och rutiner för dataskyddsförordning

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

1. Vad är personuppgifter?

Personuppgifter är all information som direkt eller indirekt (dvs. tillsammans med andra uppgifter) kan kopplas till privata kunder, t ex namn, födelsenummer, samt adress och telefon. 

Uppgifter om företag kan vara personuppgifter om de till exempel innehåller namn på kontaktperson. 

Även bilder (foton) och ljudupptagningar på individer som behandlas i dator kan vara personuppgifter även om inga namn nämns. 

2. Hantering av personuppgifter

Formkontakt hanterar personuppgifter för att: 

– Ta betalt för tjänster/produkter

– Skicka meddela angående uppdrag och beställningar(via e-post eller telefonsamtal) 

Formkontakt hanterar också personuppgifter för kunds räkning som personuppgiftsbiträde. Detta gäller främst bilder som ska användas i trycksaker och publikationer på internet. Vi hanterar varje enskild bild enligt kundens specifikationer kring hur och var den får publiceras – avtal med kund görs i ett separat personuppgiftsbiträdesavtal.

Rättslig grund för hanteringen: Vi hanterar personuppgifter med stöd i fullgörande av avtal när vi tillhandahåller tjänsten.

Lagringstid: Vi sparar personuppgifter så länge kunden har ett samarbete med Formkontakt.

3. När vi har en skyldighet enligt lag

Utöver vad som beskrivs i punkterna ovan hanterar vi i vissa fall dina personuppgifter när vi är skyldiga enligt lag, t ex på grund av vår bokföringsskyldighet. 

Rättslig grund: När vi hanterar dina personuppgifter på grund av att vi är skyldiga enligt lag gör vi det med stöd i en rättslig skyldighet.

4. Hur länge sparar vi personuppgifter? 

Dina personuppgifter lagras bara så länge som det krävs för att uppfylla ändamålen, eller så länge som vi måste lagra dem enligt lag. 

5. Till vem lämnar vi ut personuppgifter?
Formkontakt lämnar aldrig uppgifter till en tredje part. 

6. Hur skyddar vi personuppgifter? 

Integritet är viktig för oss och därför sätter vi säkerheten i fokus. Vi vidtar åtgärder för att skydda uppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen samt etablerade riktlinjer för informationssäkerhet. Detta innebär att vi har rutiner och regler kring dataskydd. 

8. Kundens rättigheter

Kunden har vissa rättigheter enligt dataskyddslagstiftningen. Om du vill nyttja någon av dina rättigheter kan du kontakta Formkontakt.

Tillgång till dina personuppgifter: du har rätt att få en bekräftelse på om vi behandlar dina personuppgifter och ett utdrag över vilka uppgifter som behandlas 

Begära rättelse: du har rätt att få felaktiga uppgifter rättade

Begära att raderas: du har rätt att under vissa omständigheter få dina uppgifter borttagna

9. Hur använder Formkontakt cookies?

En cookie är, enkelt uttryckt, en textfil som skickas till och sparas på din dator eller mobil när du besöker vår webbplats. Vi använder cookies för att kunna ta del av information om användningen av vår webbplats – vilka operativsystem och webbläsare som används av webbplatsens besökare, hur den används samt viss information kring besöksstatistik. De cookies som förekommer hos oss identifierar dig som en användare av webbplatsen, men används inte för att samla personinformation om dig eller analysera hur du använder webbplatsen.

Om du inte vill tillåta lagring av cookies på din dator kan du i din webbläsares inställningar enkelt stänga av sådan lagring, samt blockera och avlägsna redan lagrade cookies. Då sker ingen lagring, men det kan innebära att du då inte kan använda vissa delar av vår webbplats.

10. Kontaktuppgifter och övrig information

All behandling av personuppgifter som Formkontakt vidtar sker med största möjliga respekt för den personliga integriteten. Vid frågor är du varmt välkommen att höra av dig till: marie@formkontakt.se.

Den juridiska person som bär ansvaret för personuppgifterna vi behandlar är Marie Tidquist Lundin.

 

About cookies

This site uses cookies – small text files that are placed on your machine to help the site provide a better user experience. In general, cookies are used to retain user preferences, store information for things like shopping carts, and provide anonymised tracking data to third party applications like Google Analytics. As a rule, cookies will make your browsing experience better. However, you may prefer to disable cookies on this site and on others. The most effective way to do this is to disable cookies in your browser. We suggest consulting the Help section of your browser or taking a look at the About Cookies website which offers guidance for all modern browsers.

 

 

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][/vc_column][/vc_row]