Formkontakt drivs av Marie Tidquist Lundin – som efter tio år i Göteborg flyttat tillbaka hem och tagit över barndomshemmet utanför Falköping. Kontoret ligger i gamla Hattfabrikens lokaler på St Olofsgatan 42, där formkontakt tillsammans med Yamaha musikskola driver ekonomiska föreningen “Hattfabrikens musik & kultur”.

Marie som är grafisk formgivare och aktiveringspedagog arbetar med uppdrag som ofta kopplar ihop form, aktivitet och tillgänglighet – t.ex. hemsida för “En bild av dyslexi”, broschyr för Synskadades Riksförbund, böcker för äldreboenden och formkurser för målgrupper med olika typer av funktionsnedsättningar – helt enkelt genom FORM skapa KONTAKT!


Marie började – 21 år gammal och nyutbildad grafisk formgivare från Södra Västerbygdens Folkhögskola – med en rivstart som grafiskt ansvarig för den stora utställningen “Handens intelligens” på Göteborgs Stadsmuseum. 2007 bestämde sig Marie för att starta eget och jobbade som frilansande formgivare vid sidan av studier och anställning. 2012 fick företaget namnet Formkontakt och drivs på heltid – med undantag för perioder av deltid föräldraledighet.

Till en början kom de flesta uppdragen från Sjöfartsmuseet, nystartade företag och musiker och handlade om grafisk formgivning av texter och tryckt material till utställningar, logotyper, programblad och webbsidor.
Efter kompletterande utbildning till aktiveringspedagog har uppdragen breddats och inbegrip numera också bl.a. kurser för personal inom daglig verksamhet och information som riktar sig till målgrupper som kan ha olika svårt att ta till sig information.


Så här jobbar Marie på formkontakt

“Jag arbetar genom att ha täta kontakter med kunden för att vi hela tiden ska vara på väg åt samma håll. Jag jobbar inte med mallar utan designar varje logotyp, grafisk profil, webbsida m.m unikt för dig och ditt företag. Det gör att du kan vara säker på att ditt grafiska material är anpassat till din verksamhet och utstrålar det din verksamhet står för.”


Villkor

Om kunden väljer att avbryta samarbetet efter att designförslag tagits fram behåller Formkontakt användarrätten till framtaget material.
Tills kunden betalt slutfakturan äger Formkontakt den juridiska upphovsrätten på logotyp/visuell identitet/webbsida. Därefter är den kundens/företagets egendom.
Formkontakt har rätt att visa upp färdiga arbeten på sin hemsida och i annan marknadsföring.


För priser – be om offert!